Vanliga frågor & svar

Allmänt

På Baraspara är vi måna om att alla som varit i kontakt med oss har fått ett positivt intryck av oss. Om du blivit uppringd av oss och har synpunkter på samtalet uppmuntrar vi dig därför att ta kontakt med oss. Synpunkter är en viktig del i vårt arbete med att säkerställa kvalitén på Baraspara. Här nedanför svarar vi på vanliga frågor och svar kring kontakten med Baraspara.

Relevanta artiklar som förklarar vad vi gör på Baraspara

  • Jämför Elbolag
    Som vi alla vet lönar det sig att jämföra elbolag och deras olika erbjudanden för att få bästa möjliga elavtal. Utöver billigast elpris vet vi efte...

  • El: Varför Baraspara?
    Baraspara är först och främst en oberoende rådgivare, dvs vi står på din sida när det kommer till att teckna rätt elavtal och vi erbjuder en smidig...

  • Så fungerar fullmakten
    Baraspara hjälper dig att ständigt ha ett billigt elavtal. Det gör vi genom att löpande övervaka din förbrukning, prisförändringar på elbörsindexen...

  • El: Viktigt att tänka på
    Ditt medlemskap innebär att vi tecknar avtal åt dig, byter du elbolag på egen hand kan det leda till att du står med dubbla avtal, vilket kan bli b...

  • Har vi ringt upp dig?
    Barasparas mål är att alla som blivit kontaktade via telefon eller på annat sätt alltid ska få en positiv upplevelse oavsett om du väljer att bli m...

  • El - Förhandling
    Vi har ständigt kontakt med samtliga Sveriges elleverantörer för att de skall medverka i våra upphandlingar. Elbolagen vi väljer ska på långsikt in...

  • Brytavgift
    När man tecknat upp sig på ett avtal i en viss period t.ex. 6 mån, 1 år eller kanske 3 år så är man bunden till det avtalet under hela avtalsperiod...


Sparguider

  • Sparguide El
    Utvecklingen går framåt och vi får fler och fler apparater i våra hem. Det är därför viktigt att hålla uppsikt över energiförbrukningen så att den ...

  • Sparguide Försäkring
    Se till att du inte är dubbelt försäkrad. Se över vilka områden dina försäkringar täcker. Gör en lista över områden som dina försäkringar täcker. D...

  • Info: Premiepension
    Syftet med det nya pensionssystemet och att införa en premiebaserad pension är att ge varje individ större inflytande över sin pension. Varje enski...


Har du blivit erbjuden ett “bättre” elavtal?

När du blir erbjuden ett elavtal är det viktigt att du granskar avtalet och jämför alla delar av priset. Har du ett rörligt elprisavtal ska du kolla spotpris, elcertifikat, energiskatt, moms och fast månadsavgift. Har du ett fastprisavtal ska du jämföra grundpris, energiskatt, moms och eventuell årsavgift/månadsavgift. Titta även på bindningstiden då många elhandelsbolag har lockpriser som sedan övergår till dyra tillsvidareavtal. Baraspara är inget elbolag utan samarbetar endast med elbolag som enligt oss kan erbjuda våra medlemmar bra konkurrenskraftiga avtal.


Har du fått en brytavgift?

Baraspara bryter aldrig avtal i förtid utan vi hämtar alltid information från din nuvarande leverantör om när ditt elavtal löper ut och när vi kan byta. Enda sättet du kan drabbas av en brytavgift är om du tackar ja till att förlänga ditt elavtal med din tidigare elleverantör utan att informera oss om detta. Det är därför viktigt att aldrig teckna ett avtal innan du kontaktat oss. Om du råkat ut för en brytavgift eller riskerar att göra det kan du ringa vår medlemsservice på 08-550 036 80.


Har du läst kritik om Baraspara?

Som alla stora bolag inom elmarknaden har även Baraspara fått ta emot kritik. Baraspara tar all kritik på stort allvar och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår processer. Vi har valt att bemöta en del av den kritik vi fått i media genom pressmeddelanden.
→ Pressmeddelande gällande felaktiga påståenden i media.
→ Pressmeddelande gällande anmälningar


Har du frågor gällande ditt elavtal eller premiepension?

Du når våra duktiga elrådgivare och kundservice för premiepension på nummer 08-550 036 80 eller på

info @ baraspara.se

. Vi tillämpar alltid 14 dagars ångerrätt.


Har du synpunkter på vår telefonförsäljning?

Vi eftersträvar hela tiden att bli bättre och vår målsättning är att alltid vara tydliga i våra samtal. Har du synpunkter på vår kontakt med dig via telefon kan du maila vår medlemsservicehef Natascha Adamo. Du når henne på natascha.adamo@baraspara.se. Vi tar alla ärenden på allvar och följer upp dessa. Om du vill bli uppringd kan du maila ditt telefonnummer så blir du uppringd inom 48 timmar.


Medlemskapet

Hur kan Baraspara vara gratis?

Baraspara erhåller en förmedlingsavgift av den leverantör som väljs ut. Denna avgift är densamma oavsett leverantör och drabbar aldrig dig som medlem. 


Vad innebär medlemskapet?

Grunden i Baraspara är att du som konsument ska känna dig trygg. Vi arbetar för att du skall få så bra villkor som möjligt och inte betala för mycket för dina tjänster. Vi förhandlar med olika leverantörer och sköter om dina leverantörsbyten. Du behöver aldrig oroa dig att din leverantör höjer ditt pris då vi i så fall byter till en annan.

​Vi tar hand om hela processen och du kan lägga din tid på roligare saker. 


Hur sparar jag pengar?

Det finns två stora fördelar med att vara medlem i Baraspara - du sparar både tid och pengar. Genom att vi övervakar dina avtal och säkerställer att dessa alltid är uppdaterade, ser vi till att du alltid har ett bra pris. Vi är idag 250.000 medlemmar och har därför en otrolig förhandlingskraft gentemot leverantörerna.  

​Eftersom du dessutom inte behöver göra detta arbete själv, kan du med gott samvete spendera din tid med något du tycker är trevligare.


Vem ska stå på medlemskapet hos Baraspara?

För att kunna hjälpa er att spara pengar på era tjänster måste den personen som ingått avtal med respektive leverantör stå för medlemskapet. Självfallet kan båda i hushållet bli medlem och spara pengar på alla era avtal. Det är enkel att lägga till nya tjänster på Mina Sidor.


Ägs Baraspara av någon leverantör?

Vi är 100% fristående ifrån alla leverantörer och sätter alltid våra medlemmars intresse i främsta rummet. 


Kan jag hoppa över ett byte?

Absolut. Du får både mail och brev innan det att vi genomför ett byte. Vi genomför endast ett byte om du inte hör av dig inom de 14 dagar du har på dig att tacka nej. 


Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Förvaltning av dina tjänster bygger på ett grundmurat förtroende mellan dig och Baraspara. För oss är det därför en självklarhet att medlemskapet inte har någon bindningstid eller uppsägningstid. Du har alltid rätt att säga upp ditt medlemskap med omedelbar verkan.

​För att undvika missförstånd vid hanteringen av dina avtal görs en sådan uppsägning företrädelsevis via telefon 08-55 00 36 80.


Vart hittar jag allmänna villkor för mitt medlemskap i Baraspara?

När du blir medlem i Baraspara får du hem Allmänna villkor för medlemskap i Baraspara tillsammans med vårt välkomstbrev. Du kan dock även läsa dem här.


Hur kommer jag i kontakt med Baraspara?

Du kan ringa in till vår medlemsservice på 08-550 036 80 eller maila info@baraspara.se. 

 


Eltjänsten

Kan jag bli utan el vid ett leverantörsbyte?

Nej, lagen säger att den som betalar sina elräkningar inte kan bli av med sin elleverans. Om din nuvarande leverantör påstår detta vänligen kontakta vår medlemsservice på telefon 08-550 036 80.


Vad kostar det att byta elbolag?

Det kostar ingenting! 

Vi sköter hela processen och det kostar ingenting för dig som medlem, det ingår i det kostnadsfria medlemskapet.


Hur gör jag för att hoppa över ett byte?

Vi skickar alltid ut ett bytesbrev via brev till din folkbokföringsadress samt till den epost som du angivit vid medlemsregistreringen. Från att du fått detta brev har du alltid 14 dagar på dig att meddela att du vill avstå från vårt tilldelade avtal. Kontakta då kundtjänst på telefon 08-550 036 80 så hjälper vi dig. 


Kan jag ta med mig mitt elavtal när jag flyttar?

Om du vill flytta med dig ditt elavtal tar du kontakt med oss eller det elbolag vi valt så hjälper vi dig. Kom ihåg att meddela oss i god tid innan du flyttar.


Kan jag bli utan el när mitt avtal löper ut?

Nej, när ditt avtal löper ut ligger du kvar hos din tidigare leverantör tills dess att du tecknat ett nytt elavtal. 


Varför får jag två fakturor?

Det beror med största sannolikhet att du har en nätleverantör och en elleverantör. 

Närleverantören är den leverantör som äger ledningarna och sköter servicen för desamma. Du kan inte byta nätleverantör utan den bestäms utifrån var du bor. Viktigt att veta är att denna avgift INTE påverkas av att byta elleverantör!

Elleverantören går att byta och det är denna vi hjälper dig med. Till elleverantören betalar du för den el som du förbrukar och det finns idag ca 130 stycken att välja bland. 
 


Hur ofta byter ni leverantör?

Vi byter leverantör så ofta vi behöver, men givetvis inte i onödan. Vi förhandlar kontinuerligt med flera leverantör för att ständigt kunna erbjuda våra medlemmar så bra avtal som möjligt.  


Vart hittar jag särskilda villkor för tjänstekategori El?

När du blir medlem i Baraspara får du hem Särskilda villkor för tjänstekategori El tillsammans med vårt välkomstbrev. Du kan dock även läsa dem här.   


Premiepension

När kan jag börja ta ut min premiepension?

Du kan tidigast börja ta ut din premiepension vid 61 års ålder, men det finns ingen övre gräns.

 


Hur tjänar Baraspara pengar på premiepensionstjänsten?

Baraspara erhåller en förmedlingsavgift från Zmartic Fonder för varje medlem som har premiepensionstjänsten.

 


Är mina pensionspengar trygga hos Er?

Vi förvaltar ditt premiepensionskapital enligt den lämplighetsbedömning och risknivåanalys som du gjort, när du har premiepensionstjänsten hos oss. Pengarna du har på ditt premiepensionskonto kan enbart du ta ut när du väljer att gå i pension, som tidigast vid 61 års ålder.

 


Vad händer med mina premiepensionspengar om jag inte gjort något val?

Om du inte har gjort något aktivt val så placeras dina premiepensionspengar i det statliga fondalternativet AP7 Såfa.


I vilken fond placeras mina pengar?

När du har premiepensionstjänsten hos oss förvaltas ditt kapital, av fondbolaget Zmartic Fonder, utifrån den lämplighetsbedömning och risknivåanalys som gjorts med dig i samband med registrering av tjänsten. Om du har frågor kring detta eller skulle vilja byta fonder vänligen kontakta medlemsservice via telefon på 08-550 036 80.


Hur mycket pengar har jag på mitt Premiepensionskonto?

Du kan logga in på Mina sidor på Pensionsmyndighetens hemsida och se hur mycket du har på ditt premiepensionskonto. Det genomsnittliga premiepensionskapitalet för en svensk är ca 100,000 kr, men kan variera mycket beroende på din ålder och hur aktiv du varit med din förvaltning.

 


Hur gör jag med fondbytesblanketten?

Du lägger blanketten i svarskuvertet och skickar till oss. Fyll inte i någonting och skriv inte under utan skicka den som den var när du fick den från Pensionsmyndigheten.

 


Vad står förkortningen PPM för?

PPM är en förkortning av Premiepensionsmyndigheten, men har blivit synonymt med premiepensionen. Idag är myndigheten namnändrad till Pensionsmyndigheten.


Hur avslutar jag premiepensionstjänsten hos Zmartic Fonder?

Premiepensionstjänsten har ingen bindningstid eller uppsägningstid och kan sägas upp via telefon 08-550 036 80.


Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss gärna via följande kanaler

08-550 036 80

info @ baraspara.se

Bli medlem nu, helt kostnadsfritt